neljapäev, 29. juuli 2021

Rööprähklemisest. ja beebisammudest

 Ahoi, ahoi! 

Suur suvi ja puhkused täies hoos paljudel, kuidas läheb? Kas jõuate puhata ja mängida? Kas puhkuseraha juba kulutatud, või annab puhkus vastupidi, rohkem võimalusi teenimiseks, säästmiseks ja investeerimiseks?

Mina rähklen mitmel rindel nagu ikka, ja puhkusest pole haisugi. Minu vaimusilmas oleks ideaalne olukord selline, kus tegelen erinevate tööde ja tegemistega, mis rahakest loodetavasti sisse toovad, või säästavad mind hulludest tarbimiskuludest, et vaevaga teenitud raha saaks rahapajakesse uut raha tootma minna. Reaalsuses aga ma enam nii kindel polegi... Kohati ikka tuleb selline tunne, et oskan vaid rahmeldada ja asju segi ajada, katki teha, kulusid suurendada jms. No ühesönaga, üks jama teise otsas. Vahel harva tundub, et midagi enamvähem ka laabub löpuks, üle kivide ja kändude. Rääkimata sellest, et suvi minu jaoks ei tähenda ei puhkust ega suurt lõbu. Siiani töötan mitmel rindel ja lisaks täidan kodus kohustusi ning teen remonti, et ehitusmeestele maksmisest pääseda. Viimasel ajal on väsimus sellest nii suur, et luban endale pidevalt - see on VIIMANE selline kohustusi täis suvi!!! Järgmisel aastal on remont tehtud, töölt võtan puhkuse ja haltuurat teen ainult meeldivate ja toredate projektide raames, mingeid igavaid asju raha pärast ei tee! Haha. Eks näe.. Ennegi oma sönu söönud :) 

Mu lemmik Pinsikas kirjutas, et tal ka olukord suht must, aga rajale saamiseks ja meele turgutamieks tegeleb Ramsey Beebisammudega. Super hea möte minu meelest!

Seda musta augu tunnet tunnen ise ka,.. mul asi nii hull ei ole, aga pidevalt on olnud hirmsad kulutused, küll hambad vajavad erakorralisi kulutusi, küll auto saab halva üllatuse möne  jms asjad, mille kulutused üldse ei ole nii meeldivad, aga tegemata ka jätta ei saa :(  Lisaks siis ammu ammu planeeritud koduremont - selle nimel pidin sel aastal ka ühe korraliku peaaegu 4%-intressiga remondilaenu vötma. Üldse ei ole mõnus. Veel paar aastat tagasi olin täiesti laenudeta, nii et nüüd närib sees PIDEVALT, et lisaks kodulaenule ka mingid väikelaenud mul kukil. Ahjaa, ja lisaks olen vötnud nüüd ka öppelaenu. Seda suureks probleemiks ei pea siiski, pigem vötaksin hea meelega veel suurema summa :D Nimelt meie riigis on sellega see tore asi, et seadus ei luba vaeseid tudengeid koorida - öppelaenu intress on 0.05%, mis tähendab, et laenu tasub igal juhul vötta, isegi lihtsalt tähtajalisel hoiusel hoides teenib sellega ju.  Olematu intressikulu vörra sööb inflatsioon laenu väärtusesse auke nagu sveitsi juustu, nii et mulle teeb öppelaen ainult röömu. Lisaks meeldib mulle jälle öppida, mul kraadidest küllaga ei saa  :) Nüüd siis manööverdangi, et loodan öppelaenu summat sel aastal lausa suurendada, et selle abil remondilaenu kiiremini tagasi maksta. 

Igatahes, aitäh Pinsikale beebisammude kirjelduse eest! Tegi rõõmu, et mul:

1) samm 1 on täidetud

2) samm 2 vötab küll aega, aga 4% remondilaenu peaks hiljemalt 2,5a makstud saama, kui mitte varem. Võimalus on ka eluasemelaenu selle arvelt suurendada järgmisel aastal, ehk siis väiksema intressi peale tuua. Alles jääb kindlasti öppelaen, sest noh, erinevalt Eestist, siin on see pmst tasuta. 

3) samm 3 ehk 3-6 kuud kulud on sellised kahtlased. Ilmselt mul on hetkel hädaabifond  natuke kokku kuivanud, sest olen selle arvelt suurendanud samm 4 pensionifonde. Kuna ma Eestis palka ei saa, siis III sambasse ei saa maksta, seega investeerin ise oma tulevase pensionäri rantjee-elu nimel. Samas saan ülikiiresti rantjeeportfellist ja ettevõttele antud laenust oma 3-6 kuu kulude fondi suurendada, nii et ei muretse!

4) Ehk siis - samm 4 all ise päris 15% iga kuu kahjuks ei lähe säästu/investeeringutesse, aga nii 13% kanti hetkel ikkagi! Loodan peagi remondi jms jamaga ühele poole saada, siis saab seda summat jälle suurendada. Mine tea, äkki müün peale remonti kodu maha ka, et kui kasum piisav sellest, saab ju jälle midagi uut remontima hakata, haha! Enda lohutuseks aga vöin öelda, et minu tööandja samal ajal paneb minu jaoks "kohalikku" III sambasse lausa 18% lisaks, nii et tegelikult on seis pensioniga ikka väga hea!

5) samm 5 ehk laste ülikoolifond. Hmm... ma arvan, et jätan selle vahele. Lapsed teevad oma valikud ise. Põhjamaades on selle asjaga nii hästi, et kes ikka tahab õppida, saab väga häid toetusi, tasuta õppelaenu ja haridus on tasuta. Muidugi võivad nad alati otsustada Eestis vms riigis ülikooli minna, kus tuleb hariduse ja elamise eest ise raha kuskilt välja võluda, aga see on siis ju nende valik. Siis tuleb kas tööle minna, vanematekodus edasi elada, või leiame mingi ühise lahenduse. Loovutan oma rantjee-portfellist midagi, kui tõesti muudmoodi ei saa. 

6) sammud 6 (kodulaenu ära maksmine) ja 7 (rikkus ja lahkus) on minust veel kauged, aga noh - ilusad eesmärgid! :) Mine tea - kui selle maja remonditud saan, korraliku kasumiga maha müün ning uue elamise mõistlikult ja laenuvabalt kuskil normaalsema kinnisvaraturu kliimas suudan hankida, siis äkki täituvad need sammud ka kuidagi :))) 

Päris põnev, saab näha, mis elu toob.. 

Uups.. beebisamme analüüsides tuli veel meelde paar võlga. Ma kasutan igakuiselt krediitkaarte! Miks? Sest krediitkaarti saab erinevatest kohtadest tasuta, pangakaarti eest peaksin pangale kuutasu maksma :( Lisaks saab krediitkaardiga makstes nö cashback, ehk igalt ostult vähemalt 0.5% ostusummast otse kontole kõlinal tagasi. Küll aga maksan krediitkaardivõla iga kord järgmisel kuul kohe ära, nii et mingeid intresse maksma ei pea. Saab torti süüa ja jääb tort alles ka, olen väga rahul.

Teine võlg on veel. Nimelt kasutan ühte Skandinaavias levinud investeerimisplatvormi, millel siis investeerimiskontol hulk Skandinaavia börside aktsiaid. Enamjaolt dividendi-, aga ka hulk kasvuaktsiaid. Ja seal on selline tore asi, nagu aktsialaen. Ehk siis juba olemasolevate aktsiate x% väärtuses saab vötta krediiti, et aktsiaid veel juurdegi osta. Kuna intress on hädised 0.886%, siis otsustasin kevadel, et max 4000€ ulatuses vöin endale seal krediiti lubada. Siiani tegelikult pole kordagi kasutanud krediiti rohkem kui max 1800€ ulatuses. Teeninud olen sel aastal selle pealt aga juba vähemalt 700€! Muidugi on risk suur - börsiaasta on olnud imeline, ja mida rohkem olemasolevad aktsiad on tõusnud, seda väiksem risk, et mingi jama juhtub. Oleks aga börs vabalangemisse läinud nagu aasta eest, oleks krediidi kasutamine ka väga riskantne olnud, sest teatud piiri ületades oleks intress töusnud 0.886& pealt hoopis 2% vöi veel hullem, 6% peale. Seega hoian investeerimiskontol igapäevaselt silma peal ja vähendan krediidi summa 0ni, kui midagigi kahtlast peaks börsidel vöi maailma majanduses üldiselt toimuma hakkama. 

2 kommentaari:

  1. Kuidas õppelaenu intress 0.05% tuleb?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ainult nii, et läksin ülikooli teises riigis, kus riik on tudengite kaitseks ikka välja astunud, mitte otsustanud (juba viimased 20+ aastat) erakätes pankasid nuumata tudengite arvelt.
      Kui Eestis maksab öppelaen 10%, sh vaene tudeng maksab 5% sellest ja riik teise 5% maksumaksja raha peale, et pankureid nuumata. Siis muudes riikides on pisut teisiti. Skandinaavias (Soome, Rootsi, Norra, Taani) on öppelaenu intress 0.4%, 0.48%, 0.05%, 0.5% jne..

      Kustuta