laupäev, 31. detsember 2016

Säästunipid ehk kuidas säästa

2016. aasta oli minu jaoks suur säästuaasta. Olen juba aastaid küll täpset arvet pidanud, kuhu raha kulub, ja teinud aegajalt ka eelarve, kuhu võib raha kulutada ja kuhu mitte, kuid päris korralikku säästmisharjumust mul siiski ei olnud.
2016. aasta eesmärgiks said:
  • korraliku säästmisharjumuse tekitamine
  • korraliku puhvri ehk kindluse kogumine
  • põhjaliku arvepidamise kinnistamine

Kuna kõik eesmärgid said täidetud, siis siia panen kirja, mida õppisin, millised on minu parimad säästunipid, ja kuidas jätkan :)

Minu säästmisnipid muidugi muutuvad läbi aja, kuid mõned põhimõtted on olnud töös juba aastaid ja kandnud päris hästi vilja. Katsun neid natuke kategoriseerida, ja täiendan aegajalt nimekirja.

FINANTSVALIKUD
  • mul ei ole laene ega liisinguid, mulle ei meeldi kellelegi võlgu olla ega selle eest intressi maksta. Jah, kunagi oli mul autoliising, kuid peale selle ära maksmist sõidan juba aastaid nüüdseks üle 10a vana autoga ja kuigi ahvatlus ilusa ja uue auto järgi on sama suur nagu teistel, ei osta ma seda kindlasti enne, kui saan endale laenuvabalt seda lubada.
  • pean juba 2002. aastast saadik igapäevaselt arvet oma kulutuste üle, jälgin eelarvet, teen võrdlusi ja otsin kokkuhoiuvõimalusi
  • kõigepealt maksan alati "endale" ehk panen palgast ettenähtud säästusumma kõrvale. Hetkel olen seadnud endale eesmärgiks min 30% igakuisest netosissetulekust säästa, ja see on hetkel veel üsna suur väljakutse, ning kuna kuude lõikes võib juhtuda, et mõni kuu on kulutusi rohkem, katsun alati pigem rohkem säästa, et aasta keskmine alla oodatu ei jääks. Seega, kui kuu lõpus on raha veel kontol järel, ei kuluta ma sedagi niisama, vaid saadan esimesel võimalusel säästudesse.
  • ma kasutan krediitkaarti selleks, et raha tagasi teenida, mitte selleks, et raha ära maksta. Kasutan sellist krediitkaarti, mis anti mulle tasuta ning millel puudub kuutasu. Lisaks on minu krediitkaardil 45-päevane intressivaba periood, mis tähendab et eelmise kuu kulutused maksan järgmise kuu palgapäeval täielikult tagasi ning intressi krediidilimiidi kasutamise eest kunagi maksma ei pea. Selle asemel maksab krediitkaardifirma hoopis minule 1% kõikidelt ostudelt tagasi. Kuna soetan kogu pere toidu ja esmatarbekaubad krediitkaardiga, laekub 1% kulutatud summast iga kvartali lõpus tagasi minu kontole.
  • olen lojaalne vaid seal, kus see mulle kasulik on, näiteks ostan kõik toidud sealt poest, kus kliendikaardiga reaalselt soodsamalt saab ning hoian raha seal pangas, kus selle eest mulle makstakse, mitte mina ei pea pangale maksma. Vaatan iga nädal üle püsikliendi sooduspakkumised ja kui vaja, käin kahest-kolmest poest läbi, et sooduspakkumiste abil väljaminekud toidule kokku minimaalsed oleks.
  • ma hoian kullipilguga kontrolli all oma igakuised "püsikohustused". Näiteks kasutan tihti nö tutvumispakette, näiteks Spotify tutvumishinnaga (1€ eest 3 kuud), ja lõpetan lepingu ära, kui seda tõesti igapäevaselt ei kasutata. Nii teen kõigi igakuise maksega lepingutega, näiteks Netflixi eest ei näe ma mingit põhjust 12 kuud aastas maksta, kui reaalselt tuleb meil heal juhul iga paari kuu tagant tahtmine midagi sealt vaadata.
  • ajalehetellimuste asemel eelistan uudisteportaale ja blogisid lugeda ning raadiot ja podcast'e kuulata.

ELUSTIIL
  • ma ei joo alkoholi, ei suitseta, ei käi kasiinos ega osta lotopileteid. Ühesõnaga EI pahedele :)
  • jõusaali kuumakse tasumise asemel soetasin koju 2 hantlit ja võimlemismati ning teen trenni Youtube-i videote järgi. Lisaks käin igal võimalusel jala ning veedan vaba aja kohalikes parkides tervisekõndides

TOIT JA MAJAPIDAMINE
  • käin poes 1x nädalas, et osta terve nädala toiduained ette ära. Sellega säästan lisaks rahale oluliselt ka aega
  • soetan võimalikult tervislikud toorained ja teen ise kodused söögid, poolfabrikaate naljalt ei soeta
  • ostan lihatooted sooduspakkumise ajal ja säilitan sügavkülmas
  • jälgin kõigil pakkumistel kilo- ja liitrihinda, et näiteks kartuli, sibula ja pastatoodete eest mitte üle maksta
  • soetan kaubad enamasti suurest supermarketist, kus hinnad soodsamad ja kliendikaardiga % hinnast tagasi makstakse, pean oma ostukorvi hinnal silma peal ja võrdlen teiste kaupluste hindadega, et mitte asjatult rohkem maksta

TRANSPORT
  • ma käin igale poole jala. Nii palju kui vähegi võimalik, vähemalt tund päevas kulub tööle ja tagasi kõndimiseks ja kuna teen seda kiires tempos, on see mingil määral ka igapäevase "trenni" eest, ehk nö tervisekindlustusmaks.
  • kui ma kohe mitte mingit moodi jala ei saa minna, on järgmiseks eelistuseks jalgratas. Kuna mul endal jalgratast ei ole, siis kasutan kevadest sügiseni kohalikku ülisoodsat linnaratta hooajakaarti. Kui mul seda võimalust poleks, soetaksin kasutatud jalgratta, tasub ära juba teise hooajaga.
  • kui tõesti jala või rattaga minna ei saa, lähen bussi, metroo või rongiga. Mul on väikese ettemaksuga transpordikaart, millega on ühistranspordipileti hind oluliselt odavam, kui bussist/rongist kohapealt või mobiiliga ostes
  • kui muudmoodi ei saa, lähen autoga, ja võin vabalt natuke kaugemale parkida, kui see parkimishinna võrra soodsam on.
  • perega eelistan lennureisidele auto-, bussi- ja laevareise, kui võimalik.
  • auto, nagu mainitud, on mul 12 aastat vana. Pean hoolega arvet, millal viimati sai tehtud õlivahetus ja jälgin, et auto saaks mõistlike kulutuste eest mõistliku hoolduse. Liikluskindlustuse teen alati terveks aastaks, kuid enne lepingu sõlmimist võtan pakkumise kõigilt võimalikelt kindlustuspakkujatelt, et leida soodsaim ja mõistlikeim variant.

ELUASE
  • eluase on see, kus ma hetkel teen päris suuri kompromisse. Ideaalis valiksin oluliselt väiksema elupinna oluliselt väiksema summa eest, kuid kahjuks linnas, kus pesitseme, on kinnisvaraturg nii "kuum", et valida siin väga ei saa. Kuna tööle kõndimise võimalus on minu jaoks väga oluline, olen hetkel otsustanud maksta eluaseme eest rohkem, kui ma tegelikult normaalseks pean. Selle vahe katan hetkel "lõbustuste" arvelt, ja olen sellega tegelikult väga rahul, sest elan unistuste kodus (mis kahjuks on mulle kättesaadav hetkel vaid liiga kalli üürikorteri näol). 

LõBUSTUSED
  • minul lõbustustest polegi väga midagi rääkida, sest nagu öeldud - lõbustuste jaoks mul eelarvet ei ole, minu üürikorter ongi minu lõbustus :) See annab mulle praegu piisavalt lõbustusvõimalusi - lihtne nii linna kui parkidesse jalutama minna ja jala igale poole kõndida. 
  • kuna elan välisriigis, eelistan siinseid teatri- ja kinoelamusi oma koduselt diivanilt vaadata (nii harva, kui see soov üldse tekib)
  • tööl korraldatakse piisavalt tihti üritusi, et mitte tunda puudust kontserditel jm käimisest
  • lastega koos lõbusalt aja veetmiseks oleme soetanud vajalikud sporditarbed soodsa hinnaga, meie lemmikajaviiteks on kodus lauamängude mängimine ja värskes õhus spordimängude mängimine ning pikniku pidamine
TARBIMINE

SÄÄSTMINE JA INVESTEERIMINE

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar