laupäev, 24. juuni 2017

Nälgimisest

Üks korralik säästublogi räägib kindlasti ka toitumisharjumustest ja säästmisest kehakaaluga seoses, eks? Noh, mina igatahes plaanin sellest kirjutada, täiesti on-topic seoses minu eksperimendi-suvega!

Nimelt minu twitteri-voos liiguvad mõtteavaldused nii mõneltki teiselt kohalikult "säästu- ja aktsiainvesteeringutekogukonna" liikmelt, kes viimastel päevadel on väljendanud oma kogemusi seoses "vahelduva paastumisega". Neid variante on ilmselt palju, aga minule jäi silma peamiselt nö 8:16 dieet, kus inimene peaks siis ühes ööpäevas sööma max 8 h jooksul, ja nö paastuma ülejäänud 16 h jooksel. See ei kõla minu jaoks absoluutselt ekstreemsena tegelikult, sest olgem ausad, enamus inimesed ilmselt "nälivad" nagunii 10-12 h ööpäevast, sest magada ja muu vajalikuga toimetada on ka ju vaja, voodist tõustes kohe alati ei pruugi süüa.

Teine variant on siis näiteks 5:2 dieet, kus inimene sööb viiel päeval nädalas mida iganes ja kui palju tahes, ja kahel päeval siis ei söö pea üldse. Põhimõte pidi siis selles olema, et keha on harjunud tavapärase rasvapõletusega ja kahel päeval nädalas tarbib siis vähem, mis üldkokkuvõttes peaks mõjuma kehale ergutavalt ja aitama hoida kogu tarbitud kalorite hulka madalal.

Naisterahvana olen ma  muidugi ka kasvanud selles teadmises, et naised peavad kogu aeg jälgima, mida söövad, kehakaal tuleb normis hoida, igasugused sangad on tabu ja põhimõtteliselt proovinud oma elus absoluutselt kõik dieedid ja "elustiilitoitumisviisid" ära. Nii et olen suhteliselt allergiline dieetidele, tahaks ju elada stressivabalt ja nii, et endale sobib ja meeldib. Oluline peaks olema hea enesetunne ja tervislik eluviis ning enese piisav liigutamine, mitte kalorite lugemine ja enese pidev piiramine. Nooruses olen aga tihti pidanud hulle dieete ja ennast hoolega piitsutanud, et "normidele" vastata.

Viimaste nädalate puhul, oma "kokkuhoiu eksperimendi" raames olen aga avastanud, et see 8:16 süsteem on ülimalt sõbralik nii minu kehale ja enesetundele kui ka eksperimendile ja rahakotile. Nagu mainitud, siis enamus tööpäevadest söön nagunii peamiselt kontoris. Tööle jõuan 9-10 ajal ja lahkun heal juhul 18 ajal, nii et sellega ongi juba söögi aeg piiritletud 8-10 h sisse.

Nüüd olen siis üritanud ka nädalavahetustel sellele rütmile kindlaks jääda - hommikul joon küll kohvi, kuid kuna mul kohe varakult isu ei ole, siis esimene söök ongi kuskil 11-12 ajal ja õhtul üritan ajastada nii, et viimane söömine jääks hiljemalt 19, peale mida enam ei söö enne järgmise päeva ennelõunat. Kehakaal näitab palju ilusamaid numbreid, kui varasematel kuudel, kui hoolega polstrit kogusin, ja mis peamine - mu enesetunne on hea ja jaksan jälle trenni teha! Toiduks eelistan peamiselt värskeid puu- ja köögivilju, smuutisid ning häid proteiiniallikaid (munad jms).

Kõige suuremat rõõmu teebki mulle see, et jaksan ennast jälle liigutada, füüsiliselt ei tunne ennast "paisutatuna" enam, tuju on rõõmus ja riided mahuvad selga. Aga see, et olen sellega vältima hakanud nö binge eating ehk stressi pärast söömist, teeb kõige rohkem rõõmu! Binging on nii hävitav nii emotsionaalsele tasakaalule, organismi üldisele enesetundele kui ka rahakotile, samas 8:16-põhimõtet endale meenutades on harvadel nõrkusehetkedel endale väga lihtne ka kindlaks jääda, imeline! Päevakava on samuti lihtsam tekitada. Järgmine, mille tahaks harjumuseks saada, on nädala menüü koostamine, et osta koju tulevikus ainult seda, mis nädala jooksul plaanis süüa ja mitte raisata igapäevaselt emotsiooni peamurdmisele, et "mida jälle süüa teha".

Ainuke, mis hakkas tekitama küsimust, et kui ma nii vähe kodus söön, siis võib juhtuda, et augusti kuuks ma kappe tühjaks ei saagi! Toitun liiga mõistlikult selleks :D Rääkides toidust, siis täna ilmselt õhtusöögiks tatraspagetid tuunikalaga. Kõlab võibolla veidi imelikult, aga just selliseid asju on minu kappides hetkel meeletult palju - asju, mis ostetud emotsioonide ajel, et "kõlab huvitavalt, peaks proovima" ja samas mitte kunagi proovitud, nii nad kappi jäidki..


Kuidas teil, kas peate vahel dieeti? Kuidas hoiate oma toidueelarvet õigetes piirides ja kehakaalu mõistlikuna? Kas teete nädalamenüü ja toidunimekirja valmis enne poodi minekut? Kui palju kulutate kuus toidule?

1 kommentaar:

  1. Heh. Minu jaoks oli suur üllatus, et Sa naisterahvas :)

    Ma otseselt dieeti ei pea, aga harjumusest jälgin toitumist küll. Kuus kulub perel toidule umbes 400-450 eurot. Käin poes praktiliselt iga päev ning nädala menüüd kindlasti ette ei mõtle.

    VastaKustuta